Wywiad

2. Dlaczego narzędzie powstało w formie gry karcianej?

Jest kilka powodów ku temu. Na początku jednak chcę coś wyjaśnić. Faktycznie Utture ma postać kart do gry. Jednak nie można powiedzieć, że jest to gra karciana w klasycznym rozumieniu. Nie możemy rozegrać partyjki tak, jak to się robi na przykład w popularnej grze karcianej „IT Startup”.

Wybrałem taką formę, aby wprowadzić elementy grywalizacyjne do pracy Scrum Mastera. Grywalizacyjne, to znaczy takie, które wykorzystują mechanizmy znane z gier (np. karty, poziomy, cele) do tego. Wszystko po to, aby wzmocnić motywację wewnętrzną, zamiast zewnętrznej.  

Kluczowym powodem dla którego wybrałem taką formę była obserwacja tego, w jaki sposób Scrum Masterzy pogłębiają swoją wiedzę na temat Scruma. Wielu z nich nie zna dobrze zagadnień związanych ze Scrum. Zastanawiało mnie to dlaczego spora część z nich nie wraca do Scrum Guide, żeby ugruntować i pogłębić swoją wiedzę. Być może dlatego, że 18 stron nie budzi respektu i uznają, że przecież wszystko wiedzą. Być może dlatego, że nie mają czasu na czytanie… nawet tych 18 stron. Być może coś jeszcze.

Ostatnio na konferencji Agile By Example usłyszałem, że w sklepie Amazon jest aktualnie ponad 6000 pozycji na temat Agile. Zatem nie można wykluczyć, że wszystko zostało napisane. I to kilka razy. Doskonale wiemy co powinniśmy robić, jak działać, ale to się nie udaje. Forma, którą wybrałem, ma pomóc nauczyć się stosowania teorii zawartych w książkach i podręcznikach.

Dzięki wykorzystaniu takiej formy można przekazać bardzo konkretną wiedzę w bardzo przystępnej postaci. Dodatkowym atutem takiego podejścia jest możliwość niemal natychmiastowego wprowadzenia tej wiedzy w czyn. Jest to coraz częściej stosowane i pożądane podejście.

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: