Podsumowanie 3 edycji #i4scrum

W minionym tygodniu zakończyła się trzecia edycja inicjatywy dla Scruma. Ta edycja była inna od dwóch poprzednich, ponieważ wzięły w niej udział dwie samodzielne grupy. Przed startem zostały opracowane i spisane zasady prowadzenia spotkań. Pojawiła się również dopracowana wersja kontraktu. Formuła spotkań też już się chyba ustabilizowała. Zapraszam do krótkiego podsumowania minionej edycji.

W sumie odbyło się 8 spotkań tego mikroformatu. Dodatkowo jedna z grup przeprowadziła osobne retro. Uczestnicy spotkań zwrócili uwagę na następujące aspekty.

Wszystkie osoby zwróciły uwagę na to fakt wymiany wiedzy pomiędzy uczestnikami. Wymianę praktycznych porad, bez teoretyzowania. Cenili sobie te spotkania, bo mogli zadać nurtujące ich pytania. Również sami otrzymywali pytania, które wytrącały ich z utartych schematów myślenia. Dla części osób spotkania owocowały obszernymi notatkami.

Pojawiły się głosy, że jest to ciekawa forma consultingu oraz alternatywa dla kursów i szkoleń. Jakkolwiek by to nie brzmiało zachęcająco, to myślę, że jest to opinia trochę na wyrost. Ta inicjatywa nie ma na celu zastąpienia kursu czy też szkolenia. Ma ona służyć wymianie wiedzy i doświadczeń, dla osób z różnych firm, z różnych kontekstów.

Już chyba tradycyjnie wyzwaniem okazało się podążanie za ustalonymi celami uczestników. Jest to szczególnie trudne, gdy cel uczestnika nie zostanie nigdzie spisany. Uczestnicy zaproponowali zmianę w formacie, tak aby były możliwe dwie drogi. Pierwsza: własny cel przez cały cykl spotkań. Druga: omawianie bieżących wyzwań. Myślę, że dobrze jest dać taką opcję uczestnikom.

Dużą wartość uczestnicy widzieli w tym, że osoby z poszczególnych grup miały różne doświadczenie, pełniły różną rolę w organizacji, a organizacje miały różną wielkość. Chciałbym utrzymać tę różnorodność, gdyż bardzo wspomaga to cel inicjatywy, czyli szerzenie wiedzy o Scrum. Być może uda się zrealizować pomysł jednej z uczestniczek i zbudować grupy składające się z Scrum Mastera, Product Ownera oraz doświadczonego Agile Coacha lub trenera. Taka konfiguracja byłaby najciekawsza i najbardziej atrakcyjna dla uczestników.

Ważnym aspektem, który wart jest podkreślenia, jest swobodna i bezpieczna atmosfera. Pozwala to na zajmowanie się problemami, które być może w rodzimej organizacji uczestnika ciężko jest poruszyć.

Po trzech iteracjach format wydaje się być dopracowany. W czasie retrospekcji pojawiały się usprawnienia i dotyczyły one głównie terminów i umawiania spotkań. W większości uczestnicy pytani o usprawnienia odpowiadali, że nie widzą takowych.

Na zakończenie tego postu zamieszczam to, co wypracowane zostało do tej pory, czyli kontrakt, wskazówki oraz opis formatu. Można brać i korzystać. Można przesyłać feedback. Można się zapisywać na kolejne edycje. Zapisy do następnej edycji już w we wrześniu! Informacji szukaj przede wszystkim na facebooku. Do zobaczenia!

Aby pobrać kontrakt, wskazówki oraz opis formatu wypełnij formularz. Wyślę Tobie link do pobrania pliku.

Name *

Email *

 

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: